Po oprogramowanie CRM sięgają nie tylko duże przedsiębiorstwa, ale również mniejsze firmy. Jakie korzyści mogą wyniknąć z wdrożenia systemu CRM w małej firmie? Czy warto?
Jakie funkcje i możliwości oferuje system CRM?
Oprogramowanie typu CRM (Customer Relationship Management) wyróżnia się bardzo szeroką funkcjonalnością, której celem jest usprawnienie obsługi klientów i zarządzania pracą w firmie. Szczegółowe funkcje mogą być różne w zależności od tego, czy jest to system crm dla biur nieruchomości, czy może raczej dla firm usługowych, ale praktycznie każdy rodzaj oprogramowania CRM oferuje:
- Wygodną obsługę klientów. Z poziomu oprogramowania CRM można więc komunikować się z klientami, przechowywać dokumentację, oferty i wyceny.
- Usprawnienia prac biurowych, a także dotyczące lepszej organizacji pracy. W systemie CRM można rejestrować czas pracy, wystawiać dokumenty, zlecać konkretne zadania, czy też wygodnie współpracować z pracownikami zdalnymi.
- Możliwość wygodnego ofertowania. Jest to szczególnie ważna funkcjonalność we wszystkich firmach, które umieszczają w sieci ogłoszenia (na przykład związane ze sprzedażą lub ogłoszenia o pracę).
Na rynku można znaleźć wiele rodzajów oprogramowania CRM. Jeśli tylko dostępne jest oprogramowanie dedykowane dla branży, w której działa przedsiębiorstwo, warto się na nie zdecydować. Taki system będzie bowiem zawierał narzędzia i funkcje przygotowane z myślą o tych wyzwaniach, przed którymi faktycznie firma z konkretnej branży staje na co dzień.
Czy CRM w małej firmie się opłaca?
Choć mogłoby się wydawać, że systemy CRM są bardzo kosztowne i tak rozbudowane, że realne zastosowanie znajdują wyłącznie w dużych przedsiębiorstwach, to jest wręcz przeciwnie. Odpowiednio dobrane oprogramowanie tego typu jest wręcz niezastąpione w małych firmach – także tych jednoosobowych lub zatrudniających zaledwie kilkoro pracowników.
Im większe przedsiębiorstwo, tym większa liczba pracowników i coraz wyraźniejszy podział zadań. Osoby zajmujące się ofertowaniem niekoniecznie muszą również odpisywać na zapytania od klientów lub przygotowywać newsletter lub publikować posty w social mediach. W mniejszych firmach często pojedyncze osoby zajmują się wieloma różnymi zadaniami i właśnie dlatego system CRM jest dla nich wręcz niezastąpioną pomocą. Dzięki oprogramowaniu CRM pracownicy mogą wykonywać swoje zadania spokojniej, skrupulatniej i szybciej. Automatyzacja pewnych procesów, ale też uporządkowanie działań i komunikacji z klientem zdecydowanie ułatwiają pracę i minimalizują ryzyko pomyłek. Firma korzystająca z oprogramowania CRM jest bardziej profesjonalna, co korzystnie wpływa na jej wizerunek w oczach klientów.
System CRM dla małych firm nie musi być kosztownym przedsięwzięciem, a wręcz odwrotnie. Coraz większa liczba dostawców programów typu CRM stawia na miesięczne opłaty abonamentowe, których wysokość może być uzależniona od liczby użytkowników. Wiele programów typu CRM można przez jakiś czas testować bezpłatnie, co jest dużym udogodnieniem na etapie poszukiwania idealnego programu dla konkretnej firmy.