Jak powstaje program lojalnościowy

Programy lojalnościowe stały się niezwykle powszechne. Dzisiaj już tylko nieliczne firmy rezygnują z ich wdrażania. Dlatego też, aby wyróżnić się na rynku nie wystarczy wdrożyć jakikolwiek program. Musi on spełniać określone warunki. Jak stworzyć dobry program lojalnościowy? Co go powinno cechować?

Programy lojalnościowe stały się niezwykle powszechne. Dzisiaj już tylko nieliczne firmy rezygnują z ich wdrażania. Dlatego też, aby wyróżnić się na rynku nie wystarczy wdrożyć jakikolwiek program. Musi on spełniać określone warunki. Jak stworzyć dobry program lojalnościowy? Co go powinno cechować?

Program lojalnościowy – etap analizy

Tworzenie programów lojalnościowych rozpoczyna się od dogłębnej analizy. Co należy poddać analizie? Przede wszystkim są to:

  • oferta firmy,
  • profil klienta,
  • preferencje klienta,
  • efektywność wdrażanych działań marketingowych.

Aby program lojalnościowy przyniósł oczekiwane rezultaty, niezbędna jest analiza na wielu poziomach. Przede wszystkim trzeba jej poddać ofertę firmy. Czy tworzą ją konkretne produkty czy usługi? Czy mowa o towarach klasy premium czy raczej ekonomicznych? Które produkty cieszą się dużą popularnością, a które są pomijane przez klientów? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań pozwolą określić, jaką formę powinien przyjąć program. Ponadto łatwiej będzie wybrać produkty, które otrzymają beneficjenci programu.

Niezbędnym elementem analizy jest także stworzenie profilu klienta. Jakie są cechy przeciętnego odbiorcy programu? Jest to ważne, ponieważ w zależności od takich cech, jak wiek, płeć, czy poziom zamożności wybiera się odpowiednią formę programu oraz jego treść. Ponadto określenie profilu pozwala również poznać preferencje klientów. Warto także przeprowadzić ankietę wśród klientów, aby mieć pewność, że wdrożony program lojalnościowy wzbudzi w nich zainteresowanie.

Program lojalnościowy

Ponadto nie można również pominąć analizy efektywności dotychczasowych działań marketingowych. Dzięki temu można określić, jakiego typu działania przynoszą najlepsze rezultaty i na ich wzór stworzyć odpowiedni program.

Wdrożenie i nadzór

Kiedy zostanie już stworzony odpowiedni program lojalnościowy, przychodzi czas na jego wdrożenie. Ważnym elementem wdrożenia jest reklama programu lojalnościowego. Chodzi o to, aby klienci wiedzieli o jego istnieniu i znali zalety zapisania się do programu. Później trzeba na bieżąco monitorować efekty. Nawet najlepiej zaplanowany program lojalnościowy może nie dawać zadowalajacych efektów. Niektóre czynniki nie sposób wziąć pod uwagę na etapie planowania. Poza tym mogą się pojawić czynniki, które wtedy po prostu jeszcze nie występowały. Dlatego też trzeba obserwować efekty działania programu oraz wyciągać wnioski dotyczące powodów takich a nie innych wyników. Dzięki temu możliwa jest modyfikacja działań w celu jak najlepszego dostosowania ich do aktualnej sytuacji.

Zarówno stworzenie programu, jak i jego wdrożenie oraz analiza nie są proste. Aby zrobić to poprawnie, trzeba posiadać odpowiednią wiedzę i doświadczenie. Szczególnie kwestia analizy jest bardzo trudna. Dlatego też zadanie to najlepiej zlecić profesjonalistom. Bez wątpienia za specjalistów należy uznać zespół Sparta Loyalty. Firma tworzy kompleksowo programy lojalnościowe, a także zajmuje się ich obsługą, analizą i modyfikacją. Mowa o firmie z wieloletnim doświadczeniem, której kompetencje są potwierdzone przez wyniki klientów.