Rozliczenie się z podatku dochodowego to procedura, która dotyczy każdej osoby uzyskującej przychody z pracy lub innych form. Musimy wykonać je raz do roku, rozliczając ostatni pełny rok finansowy. Kto wypełnia deklarację PIT 37 i do kiedy musi ją przesłać? W jaki sposób przygotować formularz deklaracji podatkowej, aby nie zawierał żadnych błędów i jak w najlepszy sposób przekazać go do właściwego nam Urzędu Skarbowego?
1. Twój PIT 37 – czym jest?
2. Twój ePIT 2023 – kto musi go złożyć?
3. Twój ePIT – do kiedy należy rozliczyć się z fiskusem?
4. E PIT online – jak najprościej wypełnić deklarację podatkową?
5. E PIT gov – jak przesłać dokument do Urzędu Skarbowego?
Twój PIT 37 – czym jest?
Mój ePIT to forma deklaracji podatkowej, w ramach której rozliczamy się z podatku dochodowego. Istnieją różne rodzaje formularzy dla różnych sposobów pozyskania przychodu, jak na przykład z pracy na etacie lub innej umowie, z prowadzenia własnej działalności gospodarczej, pozarolniczej działalności gospodarczej, wynajmu mieszkań i lokali i tak dalej. Do najpopularniejszego z typów deklaracji podatkowych zaliczymy zdecydowanie ten o numerze 37, który dotyczy osób uzyskujących dochód z tytułu stosunku pracy. Innym powszechnym dokumentem jest także PIT 28, który służy osobom korzystającym z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Twój e PIT 2023 – kto musi go złożyć?
E-PIT 37 to deklaracja, której obowiązek złożenia mają osoby pracujące na umowie o pracę, zlecenie lub też umowie o dzieło. Dotyczy ona wszystkich pracowników zatrudnionych w firmach, z tego powodu też jest to najpowszechniej stosowany druk podatkowy. Aby móc rozliczyć swój PIT 37 najpierw musimy otrzymać od pracodawcy PIT 11, który jest podsumowaniem naszych całorocznych przychodów oraz wskazuje, jak dużą zaliczkę na podatek nasz pracodawca odprowadził od naszej pensji brutto brutto. Informacje zawarte w deklaracji o numerze 11 pozwolą nam na wypełnienie naszego własnego dokumentu. Jeżeli poza pracą pełnoetatową zarobiliśmy dodatkowe pieniądze w rozliczanym roku podatkowym, również musimy uwzględnić je w naszej deklaracji. Najczęściej trafiają one do pola oznaczonego jako dochód dodatkowy.
Twój ePIT – do kiedy należy rozliczyć się z fiskusem?
E-PITy 2022 należy rozliczyć do końca kwietnia 2023 roku. W tym terminie musimy nie tylko wysłać naszą – poprawnie wypełnioną – deklarację, ale także jesteśmy zobowiązani do uiszczenia dopłaty do podatku, jeżeli taka wynika z dokumentu. Zazwyczaj dopłaty możemy spodziewać się w sytuacji, gdy mamy co wpisać w pole dotyczące dodatkowych dochodów, a jednocześnie nie odprowadziliśmy za nie zaliczki na podatek w momencie ich uzyskania. Z kolei gdy oczekujemy od fiskusa zwrotu nadpłaconego podatku, musimy uzbroić się w cierpliwość – zwykle następuje to w terminie do 90 dni od daty przekazania naszego druku PIT. Jeżeli więc wiemy, że otrzymamy zwrot, warto rozliczyć się możliwie jak najszybciej.
E PIT online – jak najprościej wypełnić deklarację podatkową?
Sposobów na mój e PIT jest kilka. Najprostszym z nich jest oczywiście zlecenie wypełnienia deklaracji profesjonalnej księgowej. Jeżeli nasza deklaracja zawiera dużo informacji, to dobry pomysł, ponieważ zminimalizujemy ryzyko wystąpienia błędu. Możemy również samodzielnie zabrać się za sporządzenie dokumentu, jeżeli tylko czujemy się na siłach. W tym wypadku dobrym wsparciem jest dedykowane oprogramowanie ułatwiające wypełnienie druku e PIT, które nie tylko dostarczy nam ujednoliconych wzorów formularzy, ale także podpowie, gdzie co wpisać, a także wskaże czy możemy skorzystać z ulg podatkowych. PIT gov możemy rozliczyć także w Urzędzie Skarbowym, prosząc urzędnika w okienku o wypełnienie deklaracji za nas. Należy jednak pamiętać, że w razie jego pomyłki to my odpowiadamy za przesłanie korekty razem z wyjaśnieniem sytuacji. Jeżeli więc nie znamy zbyt dobrze naszych lokalnych urzędników, nie jest to najlepsza opcja do wyboru.
E PIT gov – jak przesłać dokument do Urzędu Skarbowego?
Podobnie jak w przypadku przygotowywania deklaracji e PIT online, również jej przesłanie jest możliwe na kilka sposobów. Najprostszą i do niedawna najpopularniejszą opcją było osobiste zaniesienie dokumentów do Urzędu Skarbowego. Obecnie jednak wiele osób mieszka z daleka od swojego miejsca zameldowania, co z oczywistych względów utrudnia skorzystanie z takiej możliwości. Zamiast tego możemy wysłać e-PITy gov pocztą lub przez internet, za pomocą platformy e-podatki. Gdy już mamy przygotowaną deklarację w formie cyfrowej, należy przejść na stronę twój e-PIT gov, a następnie twój e-PIT logowanie, a potem przesłać plik do właściwego dla nas urzędu. W zamian otrzymamy tzw. UPO, czyli Urzędowe Poświadczenie Odbioru. Jest ono potwierdzeniem, że nasza deklaracja dotarła do urzędu w sposób prawidłowy i stanowi ono elektroniczny odpowiednik potwierdzenia nadania listu poleconego. Powinniśmy zachować UPO przez kilka kolejnych lat, na wypadek gdyby fiskus poprosił nas o potwierdzenie przesłania wymaganych formularzy.