Rejestracja działalności

Polskie prawo wymaga, aby każdy nowy przedsiębiorca zapisał się do państwowego rejestru. W przypadku większości spółek właściwą bazą jest Krajowy Rejestr Sądowy. Na przestrzeni kolejnych lat prowadzenia działalności może pojawić się potrzeba aktualizacji i zmiany w KRS niektórych danych. Gdzie można dokonać rejestracji i kto może pomóc w tej administracyjnej czynności? Wyjaśniamy.

Podstawowe informacje o wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego

W Polsce dopuszczalny jest wybór rodzaju formy prawnej prowadzenia działalności spośród kilku opcji: jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki cywilnej, spółki kapitałowej lub spółki osobowej. Gdy ktoś zdecyduje się na wspólne otwarcie firmy wraz z inwestorem lub innymi specjalistami z branży, musi sporządzić umowę na piśmie, a następnie zgłosić niezbędne dane do odpowiedniego rejestru.

Poza jednoosobową działalnością gospodarczą i spółką cywilną, pozostałe rodzaje form prawnych prowadzenia firmy są objęte obowiązkiem rejestru w Krajowym Rejestrze Sądowym. Mamy tu na myśli:

  • spółkę jawną,
  • spółkę partnerską,
  • spółkę komandytową,
  • spółkę komandytowo-akcyjną,
  • spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością,
  • prostą spółkę akcyjną,
  • spółkę akcyjną.

Od 1 lipca 2021 roku rejestracja spółki przebiega wyłącznie elektronicznie, czyli poprzez specjalną stronę utworzoną przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Dotychczas część form prawnych miało wybór między trybem tradycyjnym a internetowym, natomiast obecnie ujednolicono sposób rejestracji i jest to możliwe tylko online.

W przypadku zawarcia umowy spółki lub aktu założycielskiego u notariusza należy wniosek o wpis do KRS złożyć za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych. Można także skorzystać z innego portalu, czyli systemu teleinformatycznego S24. To opcja dla podmiotów gospodarczych, które umowę spółki zawarły na wzorcu umowy udostępnionym w S24.

Zmiany w KRS i zasady pomocy pełnomocnika

Za pośrednictwem wyżej wymienionych portali online można także zgłosić zmiany w KRS. Mogą one dotyczyć m.in.:

  • zmiany adresu siedziby przedsiębiorstwa,
  • zmiany przedmiotu działalności (kod PKD),
  • zmiany składu zarządu i rady nadzorczej.

Czysto administracyjne formalności bywają czasochłonne, nawet gdy uproszczono sposób ich zgłaszania do rejestru. Warto zatem skorzystać z usług pełnomocnika. Rejestrację spółki może pomóc przeprowadzić pełnomocnik profesjonalny: radca prawny lub adwokat. Trzeba zaznaczyć, że po złożeniu drogą elektroniczną wniosku o ustanowienie pełnomocnika sąd może wezwać spółkę do okazania oryginału dokumentu. Poza tym obowiązuje także opłata za składanie pełnomocnictwa w wysokości 17 zł, o ile nie jest to osoba o bliskim stopniu pokrewieństwa (mąż, żona, dzieci, wnuki, dziadkowie lub rodzeństwo).

W ofercie niektórych firm znajduje się propozycja kompleksowej obsługi spółek, w ramach której przedstawiciele usługodawcy mogą pośredniczyć w rejestracji lub zgłoszeniu zmian w KRS. Tak jest np. w przypadku Wirtualnego Biura Wisła, które poza użyczaniem adresu rozszerzyło swoją działalność np. o najem przestrzeni do spotkań biznesowych, obsługę księgową firm i właśnie pomoc w załatwianiu formalności rejestrowych.